Öğretim İlke Ve Yöntemleri -- Zeynep Ayvaz Tuncel
İlk Etapta Hocanın Yaptırmış Olduğu Etkinlikleri Paylaşalım Sizlerle Ders Notlarını Başlıkta Belirteceğim.
ÖĞRFETİM İLKE VE YÖNTEMLERİEğitim Programı Nedir?
Öğrenene, okulda ve okul dışında planlanmış etkinlikler yoluyla sağlanan öğrenme yaşantıları düzeneğidir.
-Eğitim Programı
#Öğretim Programı
#Ders Programı
Öğretim İlkeleri
1) Basitten karmaşığa ilkesi
2) Somuttan soyuta ilkesi
3) Bilinenden bilinmeyene ilkesi
4) Yaşama yakınlık (hayatilik) ilkesi
5) Bilinçlendirme ilkesi
6) Bütünlük ikesi
7) Yakından uzağa ilkesi
8) Etkin katılım ilkesi (yaparak yaşayarak)
9) Açıklık ilkesi (anlaşılır olması)
10) Ekonomiklik ilkesi (zaman,çaba,para)
11) Öğrenene görelik ilkesi (öğrenci nasıl ders ister?)
12) Hedefe (kazanıma) görelilik ilkesi
1)Somuttan Soyuta= önce pratik uygulama, sonra teorik bilgi
Örnek=Toplama işlemi öğreten öğretmenin önce renkli sayı fasulyelerini sonra rakamları kullanması
2)Etkin Katılım (Yaparak Yaşayarak Öğrenme)
Kişi ne kadar çok duyu organını kullanarak öğrenmeye katılırsa o kadar kalıcı öğrenmeler gerçekleşir.
Gezi, gözlem,drama,rol oynama vs. gibi yöntem teknikleri bi ilkenin uygulamaya geçmiş halidir.
Örnek olarak öğrenciler yakın çevredeki ağaç türlerini inceledikten sonra sınıfta bir gözlem raporu yazar. Sonrasında ekip çalışmasıyla raporları analiz eder, üzerinde tartışır ve değerlendirme yapar.
3) Açıklık İlkesi
a. Öğrenme ve öğretme sürecinde verilen bilgilerin açık,net ve anlaşılır bir şekilde öğrenilmesi için farklı araç,gereç ve materyal kullanımına gidilmesi, deneylere yer verilmesi yoluyla birçok duyu organının etkin katılımı sağlanarak açık bir şekilde bilgilerin elde edilmesi sağlanmalıdır.
Örnek olarak; öğretmenin Çanakkale Savaşı konusunu anlaşılır bir üslupla anlatırken, fotoğraflar göstererek örnek vermesi.
Ne kadar çok örnek verilirse o kadar çok anlaşılır olur.
4) Ekonomiklik(tasarruf) İlkesi
En az maliyetle , en kısa sürede , en fazla davranış değişikliğine ulaşmaktır.
Örnek olarak, halka açık yerlerde hizmet alırken sıraya geçmenin önemini işleyen öğretmenin drama yöntemini kullanarak para harcamadan kısa sürede öğrencilerine hem bilgi hem beceri hemde tutum kazandırması
5) Öğrenene Görelik İlkesi
Öğrenci nasıl öğreniyorsa ona göre bir yöntem belirlenmelidir.
Örneğin; ilkokulda oyuna dayalı yöntemler kullanılarak öğrencilere bazı kavramlar daha çabuk öğretilebilir.
6) Amaca (hedefe) Uygunluk İlkesi
Hedefe yönelik olmayan hiçbir davranışla eğitim öğretim faaliyeti gerçekleşemez. O yüzden tüm uygulamalar hedef davranışa uygun olmalıdır.
7) Yakından Uzağa İlkesi
Öğrenciler öğrenmeye başlarken öncelikle bulundukları yerden başlarlar. Bu sebeple derste öğretmenler buna özen göstererek yakın çevreden öğrekler vermelidir.
Örnek= Coğrafya dersinde dağları işleyen öğretmen öncelikle çocukların yakınındaki dağları örnek vererek, tanıtarak konuyu işlemeye başlamalıdır.
(3’e ayrılır; Yer bakımından, yaşayış bakımından, zaman bakımından) -> Bugünden geçmişe
8) Yaşama Yakınlık(Hayatilik) İlkesi
Okulda öğrenilen bilgilerin günlük gerçek yaşamda kullanılabilir olmasıdır.
--faydacılık,yararcılık
9) Bilinenden Bilinmeyene İlkesi
Öğrenme sürecinde öğrencilerin ön bilgi ve ön öğrenmeleri dikkate alınmalıdır.
Öğrencilerin bildiği yerden konuya başlama esası vardır.
Örnek; çarpma-bölme öğrenmeden önce toplama-çıkarmanın öğrenilmesi.
10) Basitten Karmaşığa (Kolaydan Zora) İlkesi
Öğrenme süreci basit konulardan başlayıp karmaşık konulara doğru ilerlemelidir. Öğretim sürecinin basitten karmaşığa olması öğrenilmiş çaresizlik duygusunu ortadan kaldırır.
11) Bütünlük İlkesi
Eğitim ve öğretim planlanırken bireyin bedensel yönleri ve düşünce, duygu, irade gibi içsel yönleriyle bir bütün olarak ele alınması gereklidir.
Bedensel ve ruhsal kuvvetler sürekli olarak birbirini etkiler.
Program= Hedef, İçerik, Eğitim Durumları, Değerlendirme
Yıllık-ünite=2006’da vazgeçildi
Ders Planı
Biçimsel Bölüm= (Dersin künyesi = dersin adı, sınıfı, süresi, ünite/öğrenme alanı, kazanımlar, strateji, yöntem ve teknikler, kaynak, araç ve gereçler)
B. Giriş Bölümü= Öğretmenin sınıfa girdiği andan itibaren başlayan süreç.
- Dikkati Çekme (merak ettirme)
- Güdüleme (yapılan en kötü güdüleme sınavda çıkacak)
- Gözden Geçirme
- Derse Geçiş
C. Gelişme Bölümü = Öğrencinin öğrenmesini sağlayacağımız bölüm. (Etkinlikler, katılım)
D. Sonuç Bölümü= Değerlendirme (not verme amacı gütmez. İki amacı vardır; Planlanan şey ne kadar etkili oldu. Öğrenemediyse bir sorun vardır.-öğretmen için
Öğrenciler için-Ne kadar şey öğrendi.
Bu iki şey bir sonraki dersin nasıl işlenmesi gerektiğini gösterir.
# Eğitim Durumu Değişkenleri = Öğretim Hizmetinin Niteliğini Arttıran Değişkenler
*Katılım(teşvik etme)
*Pekiştireç (yapılan iyi davranışı takdir etmek. Tekrarlaması için )
*İpucu
*Dönüt(Geri bildirim. Soruyu sorduktan sonra doğru ya da yanlış diye öğrenciye cevap vermek)
*Düzeltme (Eksiğin tamamlanması veya yanlışın doğruya çevrilmesi
DERS NOTLARI YELİZ ABLAYA TEŞEKKÜR EDERİZ.
Yorumlar
Yorum Gönder