Eğitim Psikolojisi - Mustafa Buluş
:Hümeyra Şahinoğlu Ders Notları:
Gelişim Psikolojisi ------> Bireyin gelişimini inceler. Birçok gelişim boyutu alanları vardır. Dil , bilimsel, ahlak birçok alandaki değişim vardır. Dönemlere ayrılarak değişir.
Bireyler arasındaki benzerlik ve farklılıkları inceler.
Temel Kavramlar;
Büyüme: Hacimsel değişiklik. Büyüme gelişimin kapsamındadır.
Gelişme: Değişimin sonunda meydana gelen olumlu farklılıklar ve sonuçlardır.Ortaya çıkan artı değerlerdir.
Olgunlaşma: Sinir sistemindeki değişimdir. Gelişime pareleldir. Yeterli olgunlaşma önemlidir.
Hazır olma : Performansın düzeyi ile alakalıdır. Geçmiş yaşantılar, ön pratikler hazır olmayı etkiler.
*Pratiklerin niteliği de etkiler. Tutumun pozitif olup olmadığı da etkiler.
*Hazır değilse hazır hale getirmeye çalışmalıyız.Ön öğrenmelerini hazırlamalıyız.
*Tutum önemli bir sistemdir.
*Bazen yeterli olgunlaşsak bile hazır olmayabiliriz.Hazır oluş için tutumu negatiften pozitife çevirmeliyiz.
Gelişim Dönemi: Her dönemler arasında bireyler arasında fark vardır. Dönem Dönem değişir.
Gelişim Görevi: Temel ihtiyaçlar,gelişimsel ihtiyaçlar,ruhsal ihtiyaçlar
Her dönem bireyin bazı görevleri edinmesi gerekr. Bunlar görev veya ödev olarak adlandırılır.Gerekldir.
Yaş: Kronolojik (doğumdan ölüme kadar ki süre)
Biyolojik;Fizyolojik yaşının ifade ettiğidir.
Psikolojik; Hissedilen yaş
Sosyal yaş : Davranışlardan çıkarılan durumdur.
Zeka Yaşı ; BOŞ KALMIS YORUMDA BILENLER BELIRTINIZ.
Davranış: Uyarılara verdiğimiz tepkidir. Gözlemlenebilen hareketlerdir.
Tarihsel Zaman : Afrika da gelişen bir çocukla Türkiye de yaşayan bir çocuğun gelişimi üzerinde farklar vardır.
Kritik Dönem: Bazı zaman periyotlarında çok alanda ve hızlı bir değişim olabilir.Bu durum dramatiktir.Hassasiyet fazladır.Değişim ve duyarlılıkta fazladır.
Ergenlik,doğum öncesi dönem (çok öenmlidir)
0-3 yaş ta olabilir (dil açısından)
ÖĞRENME: Değişim (duyguda,davranışta,tepkilerdeki kalıcı değişimdir.)
Neden Gelişim Psikolojisi?
--Geçmişi bilmek şimdiyi anlamamızda , şimdiyi anlamakta geleceği kestirmemize yardım eder.
--Bireye yönelik beklentilerimizin daha gerçekçi olmasını sağlar.
--Davranışların nedenlerini anlamamızı ve daha gerçekçi yönlendirme yapmamızı sağlar.
--Gelişim psikolojisi bilgisi gelişim dönemine göre gereksinimlerin karşılanmasını sağlar.
--Sağlıklı bir iletişim sağlar.
--Ani ve yanlış kararlar vermemizi önler.
-Doğum Öncesi Dönem-
Doğum,Embriyo,Fetüs dönemi
-Doğum sonrası dönem-
İleri,orta yetişkinlik gibi...
Gelişimi Etkileyen Faktörler:
Gelişim : Çevre (doğum sonrası ve doğum öncesi çevredir.)
Gelişim : Çevre X Kalıtım (Genler) X Zaman (paraleldir)
Kalıtımın Etki Alanları:
-müzik veya resim yeteneği
-hareket ve el becerileri
-sözel ve sayısal yetenekler
-çeşitli güdü ve özellikler
-zeka
-genel beden yapısı
Gelişimi etkileyen etkenler (Doğum öncesi çevre)
-Beslenme
-içki sigara kimyasal maddeler
-doğum anı
-annenin yaşı
-kan uyuşmazlığı
Gelişimi Etkileyen Etmenler (Doğum sonrası Çevre)
-Konuşulan dil ve kültür
-Çeşitli alışkanlıklar
-Gelişim ilkeleri-
-Sürekli ve aşamalı bir süreçtir.
-Gelişme hızı her süreçte aynı değildir.
-Gelişimde kritik dönemler vardır.
-Gelişim nöbetleşe devam eder.
-Gelişimde belli yöntemler vardır.
-Katılma ve çevrenin ürünüdür ve bireysel farklılıklar vardır.
-Gelişim boyutları etkileşim içindedir.(Gelişim bir bütündür)
-Belli bir sıra izler ve basitten karmaşığa doğru bir yönelim gösterir.
Bebeklik Dönemi (0-2 yaş)
-Nefes almaya alışma
-Emmeyi öğrenme
-Uyumayı ve uyanık kalmayı öğrenme
-Katı gıdaya alışma
-Nesnenin sürekliliği şemasını kazanma
-Çevresel değişikliklere uyum sağlama.
İlk çocukluk dönemi (2-6 yaş)
-Konuşmayı öğrenme
-Duygusal ilişki kurmayı öğrenme
-Tuvaletini yapmayı öğrenme
-Cinsiyetinin farkına varma
-Yemeği,yürümeyi,giyinmeyi öğrenme
-Doğru-Yanlış ayırmayı, vicdan duygusunu öğrenme.
Orta Çocukluk (6-11-12 yaş)
-Sorumluluk almayı öğrenme
-okuma yazmayı öğrenme
-yaşıtlarıyla geçinmeyi öğrenme
-kişisel bağımsızlığını kazanma
-Uygun bir toplumsal cinsel rol öğrenme
Ergenlik Dönemi (12-18-20 yaş)
-Bedensel özelliklerini kabul etmek ve bedenini etkili biçimde kullanmak.
-Her iki cinsten yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkiler kurmak.
-Anne babadan ve diğer yetişkinlerden duygusal bağımsızlığını gerçekleştirmek.
-Eril yada dişil bir toplumsal rolü gerçekleştirmek.
Genç İlk Yetişkinlik (20-35 Yaş )
-Bir eş seçme
-Eşle birlikte yaşamayı öprenme
-çocuk yetiştirme
Orta Yaşlılık
-Yaşlanan anne babaya uyum sağlama
İleri Yetişkinlik
-Kendi durumuna uygun fiziksel yaşama koşullarını düzene koyma.
-Kendi yaşıtlarıyla uyum içinde olma
Toplumsal Cinsiyet Rolleri
-Toplumun her iki farklı cinsiyete atfettiği özellikler ve davranışlar olarak tanımlanır.Toplumsal cinsiyet rolleri topluma göre farklılaşabilir.
Erken ve Geç Olgunlaşma
-Her iki cinsi de farklı etkiler. Kızlar için dez avantaj iken erkekler için avantajdır.
Not
Şuan hava sıcak - Bilinç
Dün dolma yedik- Bilinç öncesi
-Kişilik denilince karakter,mizaç,huy,kimlik,benlik,akla gelir. Kişilik bu kavramların hepsini içinde barındırır.Kişilik içinde en önemlisi benliktir.
-İnsan çok kimlikli olabilir. Bu insanı olumsuz yönde etkilemez.
-Miza.,huy=Kazalar sonucu değişebilir.
-Karakter=Kişiliğin ahlaki boyutunu ifade eder.
-Benlik değerlilikten yeterlilikten ve yapıdan etkilenir.
(YILDIZ VAR BAŞINDA) FENOMENEL ALAN
Öznel dünya kişiliğimizin davranışlarını geliştirdiği alan. Davranış ürettiren mekanizma fenomenel alanda yer alır. Davranışlarımızın düzltiliğ ya da düzeltilmemesine neden olan mekanizmadır. eğer davranışımızı düzeltmezsek fenomenel alanda değişim meydana gelmemiş demektir.
Davranış kazanmak ya da sürdürmek istiyorsak fenomenel alanda değişim meydana getirmeliyiz.
-Günlük yaşamdaki uyum sağlama sorunları güvensizliğin ve engellenmenın sonucudur.İnsanlar .kartopu gibidir.
Psikoloji
-Bilimsel yöntemin aşamaları
*Güçlüğün sezilmesi
*Problemin tanımlanması
*Denence-Hipotez kurması
*Verilerin toplanması
*Değerledirme-Analiz
*Raporlaştırma
Günlük Yaşamda Kullanılan Karar Kaynakları:
*Bireysel Deneyimler
*Çoğunluk sistemi
*Gelenek Görenekler
*Bilimsel Birikim
*Otoriter Figürler
Davranış: Bireyin gözlenebilen geliştirilebilen laboratuar ortamında ölçülebilen nedensel olan bütün özelliklere denir.
Davranışın Özellikler = Gözlenebilirlik
Davranış boyutu = Bilişsel , Duygusal , Psikomotor
Duygusal Boyut = Sosyal ve duygusal boyut birleşimiyle oluşur.
Davranış nedenleri: İç nedenler (iç güdü,dürtü,merak)... Dış Nedenler,bilişsel neden
Eğitim:
Bütün ortamlar bizim için eğitim ortamıdır.
Formal(yaygın ve örgün)
informal eğitim
Psikoloji ve Eğitim Psikolojisi
-Davranış bilimi insanın davranışlarını ve davranış özelliklerini inceleyen bilim dalıdır.
Özümleme : Kediyi köpek olarak görme
Piaget ve Zihinsel Gelişim Kuramı
1-Duygusal - Devrimsel Dönem (Bebeklik 0-2 yaş)
2-İşlem Öncesi Dönem (ilk çocukluk 2-6 yaş)
3-Somut İşlem Dönemi (6,11,12 yaş)
4-Soyut İşlemler Dönemi (Ergenlik 12-18 yaş)
1)Kendi arasında ayrılır. Refleks aşaması nesne sürekliliği şeması döngüsel tepkiler
2)Bellekte bir kavramsal çerçeve olacak
Dil gelişimi oluşur.Sembolik düşünceler vardır.
Korunum gelşmemiştir.
Tersine çevirebilirlik yoktur.
Çıkarsız gerçeklik
Bu dönemdeki çocuklarda ben merkezlilik vardır.
Canlandırmacılık vardır.
özelden özele akıl yürütme vardır.
Taklit yapabilme vardır.
3)2.özellikte olmayanlar bu dönemde olmaya başlar.
Korunum gelişir. Ben merkezcilikte azalma vardır.
Sınıflama sulama sayma karşılaştırma vardır.
4)Kritik bir dönemdir. Karar vermede zaman zaman hatalar yapılabilir. Fazlasıyla ben merkezcidirler.
Vygotskiye göre kişisel gelişim
"Yakınsal gelişim alanı" olarak tanımlanır.
Çevre bilişsel gelişim açısından önemlidir.
İşbirliği de gelişimi olumlu olarak etkileyecektir.
-Çevreninde etkisinin olduğu düşünülür
-İşbirlikli öğrenme
-İçsel konuşmalar
Dil Gelişimi
*duygu düşünce aktarırız. İletişim aracıdır.
Dili Oluşturan Ögeler Sistemler
-Ses (fonoloji)
-Sıra (Senteks)
-Anlam (Semantik)
-Biçim -yapı (marfaloji)
-Fayda -yarar (Pragmatizm)
Dil Gelişim Kuramları
-Kalıtımcı -Biyolojik görüş
-Davranışçı kuram
-Sosyal öğrenme Kuramı
-Bilişsel Kuram
Piagetle göre Dil Gelişim AŞAMALARI
1-Agulama (0-12 ay)
2-Ağlama (0-2 Ay)
3-Babılama (2-6 Ay)
4-Cağıldama -Heceleme (6-12 ay)
5-Tek sözcük dönemi (12-18 ay)
6-Morgen : çocuk tek bir sözcükk ile birçok şeyi anlatmaya çalışır
7-Kavram gelişimi
8-Akıcı ve ifadeci dil
9-Telgrafik Konuşma dönemi : Duraksamalara benzer ba ba ne ne
10-İlk gramer dönemi (24-60 ay)
Psikanalitik Kuram (freud)
Bilinç düzeyleri bir buzdağına benzemektedir. En üstte suyun üzerinde yer alan kısıma bilin. bölgesi, hemen altında kalan kısım bilinçöncesi, en altta yer alan ve en geniş alanı kapsayan kısım ise bilinçdışı olarak tanımlanır. Bilinç bireylerin farkında olduğu yaşantılarını içerir ve yaşamın çok küçük bir kısmını oluşturur. Örneğin duyulan müzik sesi, öğretmen sesi, havanın soğuk oluşu vb.
Gelişim Psikolojisi ------> Bireyin gelişimini inceler. Birçok gelişim boyutu alanları vardır. Dil , bilimsel, ahlak birçok alandaki değişim vardır. Dönemlere ayrılarak değişir.
Bireyler arasındaki benzerlik ve farklılıkları inceler.
Temel Kavramlar;
Büyüme: Hacimsel değişiklik. Büyüme gelişimin kapsamındadır.
Gelişme: Değişimin sonunda meydana gelen olumlu farklılıklar ve sonuçlardır.Ortaya çıkan artı değerlerdir.
Olgunlaşma: Sinir sistemindeki değişimdir. Gelişime pareleldir. Yeterli olgunlaşma önemlidir.
Hazır olma : Performansın düzeyi ile alakalıdır. Geçmiş yaşantılar, ön pratikler hazır olmayı etkiler.
*Pratiklerin niteliği de etkiler. Tutumun pozitif olup olmadığı da etkiler.
*Hazır değilse hazır hale getirmeye çalışmalıyız.Ön öğrenmelerini hazırlamalıyız.
*Tutum önemli bir sistemdir.
*Bazen yeterli olgunlaşsak bile hazır olmayabiliriz.Hazır oluş için tutumu negatiften pozitife çevirmeliyiz.
Gelişim Dönemi: Her dönemler arasında bireyler arasında fark vardır. Dönem Dönem değişir.
Gelişim Görevi: Temel ihtiyaçlar,gelişimsel ihtiyaçlar,ruhsal ihtiyaçlar
Her dönem bireyin bazı görevleri edinmesi gerekr. Bunlar görev veya ödev olarak adlandırılır.Gerekldir.
Yaş: Kronolojik (doğumdan ölüme kadar ki süre)
Biyolojik;Fizyolojik yaşının ifade ettiğidir.
Psikolojik; Hissedilen yaş
Sosyal yaş : Davranışlardan çıkarılan durumdur.
Zeka Yaşı ; BOŞ KALMIS YORUMDA BILENLER BELIRTINIZ.
Davranış: Uyarılara verdiğimiz tepkidir. Gözlemlenebilen hareketlerdir.
Tarihsel Zaman : Afrika da gelişen bir çocukla Türkiye de yaşayan bir çocuğun gelişimi üzerinde farklar vardır.
Kritik Dönem: Bazı zaman periyotlarında çok alanda ve hızlı bir değişim olabilir.Bu durum dramatiktir.Hassasiyet fazladır.Değişim ve duyarlılıkta fazladır.
Ergenlik,doğum öncesi dönem (çok öenmlidir)
0-3 yaş ta olabilir (dil açısından)
ÖĞRENME: Değişim (duyguda,davranışta,tepkilerdeki kalıcı değişimdir.)
Neden Gelişim Psikolojisi?
--Geçmişi bilmek şimdiyi anlamamızda , şimdiyi anlamakta geleceği kestirmemize yardım eder.
--Bireye yönelik beklentilerimizin daha gerçekçi olmasını sağlar.
--Davranışların nedenlerini anlamamızı ve daha gerçekçi yönlendirme yapmamızı sağlar.
--Gelişim psikolojisi bilgisi gelişim dönemine göre gereksinimlerin karşılanmasını sağlar.
--Sağlıklı bir iletişim sağlar.
--Ani ve yanlış kararlar vermemizi önler.
-Doğum Öncesi Dönem-
Doğum,Embriyo,Fetüs dönemi
-Doğum sonrası dönem-
İleri,orta yetişkinlik gibi...
Gelişimi Etkileyen Faktörler:
Gelişim : Çevre (doğum sonrası ve doğum öncesi çevredir.)
Gelişim : Çevre X Kalıtım (Genler) X Zaman (paraleldir)
Kalıtımın Etki Alanları:
-müzik veya resim yeteneği
-hareket ve el becerileri
-sözel ve sayısal yetenekler
-çeşitli güdü ve özellikler
-zeka
-genel beden yapısı
Gelişimi etkileyen etkenler (Doğum öncesi çevre)
-Beslenme
-içki sigara kimyasal maddeler
-doğum anı
-annenin yaşı
-kan uyuşmazlığı
Gelişimi Etkileyen Etmenler (Doğum sonrası Çevre)
-Konuşulan dil ve kültür
-Çeşitli alışkanlıklar
-Gelişim ilkeleri-
-Sürekli ve aşamalı bir süreçtir.
-Gelişme hızı her süreçte aynı değildir.
-Gelişimde kritik dönemler vardır.
-Gelişim nöbetleşe devam eder.
-Gelişimde belli yöntemler vardır.
-Katılma ve çevrenin ürünüdür ve bireysel farklılıklar vardır.
-Gelişim boyutları etkileşim içindedir.(Gelişim bir bütündür)
-Belli bir sıra izler ve basitten karmaşığa doğru bir yönelim gösterir.
Bebeklik Dönemi (0-2 yaş)
-Nefes almaya alışma
-Emmeyi öğrenme
-Uyumayı ve uyanık kalmayı öğrenme
-Katı gıdaya alışma
-Nesnenin sürekliliği şemasını kazanma
-Çevresel değişikliklere uyum sağlama.
İlk çocukluk dönemi (2-6 yaş)
-Konuşmayı öğrenme
-Duygusal ilişki kurmayı öğrenme
-Tuvaletini yapmayı öğrenme
-Cinsiyetinin farkına varma
-Yemeği,yürümeyi,giyinmeyi öğrenme
-Doğru-Yanlış ayırmayı, vicdan duygusunu öğrenme.
Orta Çocukluk (6-11-12 yaş)
-Sorumluluk almayı öğrenme
-okuma yazmayı öğrenme
-yaşıtlarıyla geçinmeyi öğrenme
-kişisel bağımsızlığını kazanma
-Uygun bir toplumsal cinsel rol öğrenme
Ergenlik Dönemi (12-18-20 yaş)
-Bedensel özelliklerini kabul etmek ve bedenini etkili biçimde kullanmak.
-Her iki cinsten yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkiler kurmak.
-Anne babadan ve diğer yetişkinlerden duygusal bağımsızlığını gerçekleştirmek.
-Eril yada dişil bir toplumsal rolü gerçekleştirmek.
Genç İlk Yetişkinlik (20-35 Yaş )
-Bir eş seçme
-Eşle birlikte yaşamayı öprenme
-çocuk yetiştirme
Orta Yaşlılık
-Yaşlanan anne babaya uyum sağlama
İleri Yetişkinlik
-Kendi durumuna uygun fiziksel yaşama koşullarını düzene koyma.
-Kendi yaşıtlarıyla uyum içinde olma
Toplumsal Cinsiyet Rolleri
-Toplumun her iki farklı cinsiyete atfettiği özellikler ve davranışlar olarak tanımlanır.Toplumsal cinsiyet rolleri topluma göre farklılaşabilir.
Erken ve Geç Olgunlaşma
-Her iki cinsi de farklı etkiler. Kızlar için dez avantaj iken erkekler için avantajdır.
İLK DERSİN NOTLARI
-Gelişim anne rahmine düştüğü andan itibaren başlar yani döllenmeyle başlar.
-İNSAN NASIL BİR VARLIKTIR?
-çevresinden etkilenebilen ve çevresini etkileyebilen bir varlıktır.
-İnsan bilinçli ve farkındalığı arasında kendisini ve çevresini düzenleyebilir.
Bilinç ve farkındalık bilişsellikle ilgilidir.
-İnsan birçok gelişimi olan bir varlıktır.Sosyal bir canlıdır.
-İnsan davranışları çok nedenli ve çok boyutludur.
-Konuşma davranışı bilişsel gelişime girer.
-Kendini sürekli düzenleyebilir
-İnsanı anlamanın ilk koşulu kişinin kendisini anlamasıdır.
-Kişinin farkındalığı arttıkça diğerlernin değerini anlayabilir.
-Her insanın kendini geliştirme ihtiyacı vardır. Kendini gerçekleştirme yapı değil dinamiktir.
İnsanın Temel İhtiyaçları:
1) Fijyolojik ihtiyaçlar : Açlık Cinsellik gibi
Güvenlik ihtiyaco ,Sevme Sevilme <3 Saygı statü kendini gerçekleştirme ihtiyacı
2)Gelişimsel İhtiyaçlar: Bireyden beklenilen görevleri yerine getirmesi. Gelişim ödevi
3)Varoluşsal İhtiyaçlar : Hayatta kalma ihtiyacı vardır. Aidiet ihtiyacı.
Not
Şuan hava sıcak - Bilinç
Dün dolma yedik- Bilinç öncesi
-Kişilik denilince karakter,mizaç,huy,kimlik,benlik,akla gelir. Kişilik bu kavramların hepsini içinde barındırır.Kişilik içinde en önemlisi benliktir.
-İnsan çok kimlikli olabilir. Bu insanı olumsuz yönde etkilemez.
-Miza.,huy=Kazalar sonucu değişebilir.
-Karakter=Kişiliğin ahlaki boyutunu ifade eder.
-Benlik değerlilikten yeterlilikten ve yapıdan etkilenir.
(YILDIZ VAR BAŞINDA) FENOMENEL ALAN
Öznel dünya kişiliğimizin davranışlarını geliştirdiği alan. Davranış ürettiren mekanizma fenomenel alanda yer alır. Davranışlarımızın düzltiliğ ya da düzeltilmemesine neden olan mekanizmadır. eğer davranışımızı düzeltmezsek fenomenel alanda değişim meydana gelmemiş demektir.
Davranış kazanmak ya da sürdürmek istiyorsak fenomenel alanda değişim meydana getirmeliyiz.
-Günlük yaşamdaki uyum sağlama sorunları güvensizliğin ve engellenmenın sonucudur.İnsanlar .kartopu gibidir.
Psikoloji
-Bilimsel yöntemin aşamaları
*Güçlüğün sezilmesi
*Problemin tanımlanması
*Denence-Hipotez kurması
*Verilerin toplanması
*Değerledirme-Analiz
*Raporlaştırma
Günlük Yaşamda Kullanılan Karar Kaynakları:
*Bireysel Deneyimler
*Çoğunluk sistemi
*Gelenek Görenekler
*Bilimsel Birikim
*Otoriter Figürler
Davranış: Bireyin gözlenebilen geliştirilebilen laboratuar ortamında ölçülebilen nedensel olan bütün özelliklere denir.
Davranışın Özellikler = Gözlenebilirlik
Davranış boyutu = Bilişsel , Duygusal , Psikomotor
Duygusal Boyut = Sosyal ve duygusal boyut birleşimiyle oluşur.
Davranış nedenleri: İç nedenler (iç güdü,dürtü,merak)... Dış Nedenler,bilişsel neden
Eğitim:
Bütün ortamlar bizim için eğitim ortamıdır.
Formal(yaygın ve örgün)
informal eğitim
Psikoloji ve Eğitim Psikolojisi
-Davranış bilimi insanın davranışlarını ve davranış özelliklerini inceleyen bilim dalıdır.
Özümleme : Kediyi köpek olarak görme
Piaget ve Zihinsel Gelişim Kuramı
1-Duygusal - Devrimsel Dönem (Bebeklik 0-2 yaş)
2-İşlem Öncesi Dönem (ilk çocukluk 2-6 yaş)
3-Somut İşlem Dönemi (6,11,12 yaş)
4-Soyut İşlemler Dönemi (Ergenlik 12-18 yaş)
1)Kendi arasında ayrılır. Refleks aşaması nesne sürekliliği şeması döngüsel tepkiler
2)Bellekte bir kavramsal çerçeve olacak
Dil gelişimi oluşur.Sembolik düşünceler vardır.
Korunum gelşmemiştir.
Tersine çevirebilirlik yoktur.
Çıkarsız gerçeklik
Bu dönemdeki çocuklarda ben merkezlilik vardır.
Canlandırmacılık vardır.
özelden özele akıl yürütme vardır.
Taklit yapabilme vardır.
3)2.özellikte olmayanlar bu dönemde olmaya başlar.
Korunum gelişir. Ben merkezcilikte azalma vardır.
Sınıflama sulama sayma karşılaştırma vardır.
4)Kritik bir dönemdir. Karar vermede zaman zaman hatalar yapılabilir. Fazlasıyla ben merkezcidirler.
Vygotskiye göre kişisel gelişim
"Yakınsal gelişim alanı" olarak tanımlanır.
Çevre bilişsel gelişim açısından önemlidir.
İşbirliği de gelişimi olumlu olarak etkileyecektir.
-Çevreninde etkisinin olduğu düşünülür
-İşbirlikli öğrenme
-İçsel konuşmalar
Dil Gelişimi
*duygu düşünce aktarırız. İletişim aracıdır.
Dili Oluşturan Ögeler Sistemler
-Ses (fonoloji)
-Sıra (Senteks)
-Anlam (Semantik)
-Biçim -yapı (marfaloji)
-Fayda -yarar (Pragmatizm)
Dil Gelişim Kuramları
-Kalıtımcı -Biyolojik görüş
-Davranışçı kuram
-Sosyal öğrenme Kuramı
-Bilişsel Kuram
Piagetle göre Dil Gelişim AŞAMALARI
1-Agulama (0-12 ay)
2-Ağlama (0-2 Ay)
3-Babılama (2-6 Ay)
4-Cağıldama -Heceleme (6-12 ay)
5-Tek sözcük dönemi (12-18 ay)
6-Morgen : çocuk tek bir sözcükk ile birçok şeyi anlatmaya çalışır
7-Kavram gelişimi
8-Akıcı ve ifadeci dil
9-Telgrafik Konuşma dönemi : Duraksamalara benzer ba ba ne ne
10-İlk gramer dönemi (24-60 ay)
Psikanalitik Kuram (freud)
Bilinç düzeyleri bir buzdağına benzemektedir. En üstte suyun üzerinde yer alan kısıma bilin. bölgesi, hemen altında kalan kısım bilinçöncesi, en altta yer alan ve en geniş alanı kapsayan kısım ise bilinçdışı olarak tanımlanır. Bilinç bireylerin farkında olduğu yaşantılarını içerir ve yaşamın çok küçük bir kısmını oluşturur. Örneğin duyulan müzik sesi, öğretmen sesi, havanın soğuk oluşu vb.
Daha Önce Çıkmış Bazı Sorular.. MUSTAFA HOCANIN SORULARI DEĞİL DİĞER GRUPLARDA ÇIKMIŞ SORULAR...
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ A
1. I. Aile
II. Okul
III. Arkadaş çevresi
Yukarıdakilerden hangileri sunmuş olduğu
kalıtsal ve çevresel faktörlerle bireylerin
gelişimini şekillendiren sosyal
ortamlardandır?
***A) YalnızI
B) Yalnızll
C) Yalnızlll
D) I ve II
E) II ve III
2. Bireylerin gelişimleriyle ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Okul, öğrencilerin gelişimini destekleyecek
uygun öğrenme ortamları sunmalıdır.
B) Öğretmenlerin öğrencilerin gelişim
özelliklerini çok iyi bilmeleri gerekmektedir.
***C) Okul çevresi sunduğu zengin olanaklarla
bireyin gelişimi için yeterlidir.
D) Bireyin kalıtsal özelliklerinin gelişiminde aile
en önemli güçtür.
E) Bireyin gelişiminde okul sisteminin rolü
oldukça önemlidir.
3. Eğitim sürecinin bireyin gelişimindeki rolüyle
ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Çocuğun aile ve okul yaşantıları gelecekteki
davranışlarını da etkileyebilmektedir.
**B) Çocukların gelişimini en üst seviyede
gerçekleştirebilmek için bireysel farklılıkların
ortadan kaldırılması hedeflenmektedir.
C) Okulun bireyin kendisini tanıması için
fırsatlar sunması gerekmektedir.
D) Çocuğun gelişiminde ailenin yanı sıra
toplumun özellikleri ve sunduğu olanaklar
da son derece önemlidir.
E) Eğitim süreci her çocuğun kendi
kapasitesini en üst düzeyde
gerçekleştirmesini hedeflemektedir.
4. Öğrencilerin öğrenme sürecinde aktif
olduklarını, öğrenme yaşantılarının akademik
alanlarla sınırlı kalmaması gerektiğini ve
çocuğun çevreye uyumunu vurgulayan eğitim
psikolojisi temsilcisi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Stanford-Binet
B) W. James
C) Skinner
***D) J. Dewey
E) Thorndike
5. Eğitim psikolojisinin odağında
aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A) Aile-öğrenci arasındaki etkileşim
B) Öğretmenler
C) Öğrenciler
D) Akran ilişkileri
***E) Öğrenci ve öğretmen arasındaki etkileşim
6. Bireylerin gelişimsel değişimlerinin önceki
gelişmelere dayalı olması ve bir sonraki
gelişim dönemi için de temel oluşturması
aşağıdaki gelişim ilkelerinden hangisi ile
ilgilidir?
A) Gelişim genelden özele doğrudur.
B) Gelişimde bireysel farklılıklar söz konusudur.
***C) Gelişim birikimlidir.
D) Gelişim süreklidir.
E) Gelişimin belirli yönelimleri bulunmaktadır.
7. "Bireyler biyo-psiko-sosyal varlıklardır"
ifadesi ile aşağıdakilerden hangisi
anlatılmaktadır?
A) Genetik faktörler gelişimde en önemli rolü
oynamaktadırlar.
**B) Gelişim alanları iç içe geçmiş bir durumda
sürekli etkileşim halindedir.
C) Sosyal duygusal süreçler gelişimin temel
belirleyicisidir.
D) Psikolojik süreçler yetişkin kimliğini belirleme
potansiyeline sahiptirler.
E) Bireylerin gelişim sürecinde en temel gelişim
alanı biyolojik gelişimdir.
8-Genotip kavramıyla ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Organizmanın sahip olduğu tüm
özelliklerdir.
B) Bireyin baskın genlerinin toplamından
oluşur.
***C) Organizmanın sahip olduğu genetik
özelliklerin tümüdür.
D) Çevresel faktörler tarafından şekillenen
özelliklerdir.
E) Bireyin çekinik genlerinin toplamıdır.
9-Okul öncesi dönemdeki çocuklar gelişimin
hangi döneminde yer alırlar?
**A) İlk çocukluk dönemi
B) İkinci çocukluk dönemi
C) Erken çocukluk dönemi
D) Okul dönemi
E) Son çocukluk dönemi
10. Aşağıdakilerden hangisi bilişsel gelişim
alanına özgü bir özelliktir?
A) Soyut düşünce gelişimi
B) Zaman algısının gelişimi
C) Organ gelişimi
D) Sınıflama becerisinin gelişimi
**E) Dil gelişimi
11. Aşağıdakilerden hangisi çocuğun ince
kaslarının kullanımını gerektirmektedir?
A) Duvardan atlamak
B) Salıncakta sallanmak
C) Suya taş atmak
***D) Ayakkabısını bağlamak
E) Hızlı bir şekilde koşmak
12. Dış doku, orta doku ve iç doku tabakalarının
geliştiği ve organların temel gelişiminin
gerçekleştiği doğum öncesi gelişim evresi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Blastosist
B) Embriyo
C) Dölüt
D) Fetüs
13. İlk çocukluk dönemindeki fiziksel gelişimle
ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Çocuğun ağırlığı doğumdaki ağırlığının
yaklaşık olarak iki katıdır.
**B) Çocukların beden oranı görünümü
bebeklikteki gibidir.
C) Çocuğun kemikleri iyice sertleşmiş ve
olgunlaşmıştır.
D) Kız çocukları erkeklere göre genel olarak
daha ağırve uzundurlar.
E) Çocukların kas gelişiminde önemli bir artış
gözlenir.
14. Fiziksel gelişimle ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi doğrudur?
A) Erkekler ergenliğe kızlardan iki yıl daha
önce girmektedirler.
B) Erinlik yıllarında bedenin organlarındaki
dengesiz büyüme sakarlığa yol açar.
C) Erinlikte birincil ve ikincil cinsiyet özelliklerinin
ortaya çıkışında bireysel farklılıklar söz
konusudur.
D) Erinlik yıllarında bedenin tüm organlarında
büyüme hızı aynıdır.
**E) Erinlikte iç salgı bezlerinin işleyişindeki
hızlanma ergenin geç olgunlaşmasına
sebep olur.
15. I. Zigot, dölüt evresinde oluşur.
II. Kadında var olan cinsiyet kromozomu
bebeğin cinsiyetini belirler.
III. Doğum öncesi gelişimde olumsuz çevre
koşullarına çok duyarlı olunan, önemli ve
kritik evre embriyo evresidir.
IV. Bebeğin cinsiyeti fetüs evresinde, cinsiyet
kromozomlarının eşleşmesi sonucu
belirlenir.
Doğum öncesi dönem ile ilgili olarak
yukarıda verilen ifadelerden hangileri
doğrudur?
A) I ve II
B) İve III
**C) I ve IV
D) II, III ve IV
16. İlk kez gördüğü fili, önceleri ineğe benzeten
Aysu, ineğin hortumunun olmadığını görünce
şaşırmış ve ailesine sorular sorarak yeni
gördüğü hayvanı adlandırmaya çalışmıştır.
Aysu'nun yeni gördüğü hayvanı
adlandıramaması ve bundan rahatsızlık
duyması sonucu ailesine sorular sorması
hangi bilişsel sürece örnektir?
A) Olgunlaşma
**B) Dengeleme
C) Uyumsa ma
D) Şema oluşturma
E) Özümleme
17. Piaget'in Bilişsel Gelişim Kuramı ile ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Kuramda geçen olgunlaşma kavramı ahlaki
bir yön içerir.
B) Bilişsel gelişim birbiriyle ilişkili beş faktörden
etkilenir.
**C) Farklı gelişim dönemlerinde zihinsel işlem
biçimi de farklılaşır.
D) Farklı yaşlardaki çocuklar arasındaki
performans farkı, sahip oldukları bilgi
birikiminden faydalanır.
E) Zihinsel gelişimi biyolojik yönünden ayrı
olarak incelemektir.
18. Üniversite öğrencilerinin ilk kez geldikleri kentle
ilgili bilgileri başlangıçta son derece sınırlı iken,
mezun olmaya yakın kentin semtleri, alışveriş
merkezleri, parkları, tarihi v.s. gibi pek çok bilgiler
bütününe sahip olurlar.
Yukarıdaki durum, Piaget'in Bilişsel
Kuramı'nda yer alan hangi kavrama örnek
oluşturur?
A) Biliş
B) Korunum
C) Bilişsel yapılar
***D) Şema
E) Dengelenim
19. Var olan şemaları, yeni bilgilere ve fikirlere
göre düzenlemeyi içeren işleme ne ad
verilir?
***A) Uyma
B) Özümleme
C) Dengelenim
D)Korunum
20. Aşağıdakilerden hangisi Piaget'in bilişsel
gelişim dönemlerinden işlem öncesi dönemin
özelliklerinden biri değildir?
A) Ben merkezciliğin yaşanması
B) Ağırlıklı olan düşünme biçiminin sezgisel
düşünme olması
C) Baskın olan öğrenme biçiminin deneme
yanılma yöntemi olması
***D) Dil öğrenmeye en düşük düzeyde hazır
olunan dönem olması
E) Yaklaşık iki-yedi yaş aralığını kapsaması
21. Kişilik gelişimiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
***A) Kişilik gelişimi sadece kalıtımsal faktörler
tarafından belirlenmektedir.
B) Bireyin ailedeki doğuş sırası kişiliğin
şekillenmesinde etkili olmaktadır.
C) Kişiliğin oluşumunda öğrenme ilkeleri
etkilidir.
D) Bireylerin içinde yaşadığı kültür, kişiliği
biçimlendirme potansiyeline sahiptir.
E) Kişilik gelişiminde aile en önemli çevresel
faktörlerden biridir.
22. "Mehmet olumlu ve olumsuz özelliklerinin
farkındadır" ifadesi kişiliğin hangi altyapısını
ifade eder?
A) Karakter
B) Güdü
C) Huy
D) Kimlik
***E) Benlik
23. Davranışsal genetik alanının genel amacı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanlarda bilişsel gelişimin nasıl
gerçekleştiğini araştırmak
B) Bireylere özgü genetik yapının, dış
görünüşleri nasıl etkilediğini araştırmak
***C) Kişilik gelişiminde kalıtımın rolünü
belirlemeye çalışmak
D) İnsanların fiziksel gelişiminde genlerin
etkisini incelemek
E) Bilişsel gelişimde atalarımızdan gelen
genetik geçişlerin etkisini araştırmak
24. Erikson'un kişilik gelişimine yönelik
görüşleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
****A) Kişilik gelişiminde sadece çocukluk yılları
üzerinde durulur.
B) Kişilik gelişiminde ilk yılların önemli olduğu
kabul edilir.
C) Kişilik gelişiminde sosyal çevrenin önemini
vurgular.
D) Kişilik gelişimi dönemlerinde gelişim
karmaşalarının yaşandığını ifade eder.
E) Bir önceki dönemde yaşanılan
olumsuzlukların bir sonraki dönemde telafi
edilebildiğini belirtir.
25. Erikson'un Psikososyal Kişilik Kuramı'na
göre çocuğun cinsel konularda sorduğu
sorulara onun bilişsel gelişim düzeyine
makul ve mantıklı açıklamalar yapılması
sonucu çocukta oluşan belirgin duygu
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Başarı
B) Bağımsızlık
C) Kimlik
***D) Girişimcilik
E) Özerklik
26. Ahlaka ilişkin aşağıdakilerden hangisi
yanlıştır?
A) Temelleri ailede atılır.
B) Çevrenin etkisiyle şekillenir.
C) Yargılardan oluşur.
D) Zaman içerisinde şekillenir.
***E) Nesneldir.
27. Piaget'e göre, çocuğun kuralların sabit,
değişmez olduğuna ve değiştirilmeksizin
uygulanması gerektiğine inanması hangi
ahlaki gelişim döneminin özelliğidir?
A) Somut işlemler
B) Özerk dönem
C) Ahlak öncesi dönem
****D) Dışa bağlı dönem
E) İşlem öncesi dönem
28. Kohlberg' in geliştirdiği Ahlak Gelişimi
Kuramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
yanlıştır?
A) Ahlaki gelişim düzeyinde olgunlaşma önemli
ancak tek belirleyici unsur değildir.
B) Piaget' in Bilişsel Gelişim Kuramı'na dayalı
olarak geliştirilmiştir.
C) Her birey en üst ahlaki düzeye
erişe meye bilir.
D) Kuramda bireylerin ahlak düzeyleri ikilemler
ile araştırılmıştır.
***E) Kişilerin ahlaki gelişim düzeyleri, örnek
olaylara verdikleri doğru yanıtlara göre
belirlenir.
29. Piaget'in ve Kohlberg' in Ahlak Gelişim
Kuramları karşılaştırıldığında aşağıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur?
***A) Her iki kuramda da daha üst düzey ahlaki
dönemler üst düzey düşünmeyi gerektirir.
B) Her iki kuram da temellerini Psikanalitik
yaklaşımdan alır.
C) Kohlberg'in kuramında en üst düzeydeki
kişi, Piaget' in kuramına göre dışa bağlı
dönemdedir.
D) Piaget'in kuramı Kohlberg'in kuramından
daha kapsamlıdır.
E) Her iki kuramda ahlak gelişimini 2 dönemde
açıklar.
30. Aşağıdakilerden hangisi ahlak eğitiminde
çocukların diğerlerinin duygu, düşünce ve
ihtiyaçlarını anlamasını geliştirme
yollarından biri değildir?
A) Çiçek yetiştirme
***B) Tekrarlama
C) Hayvan besleme
D) Rol oynama
E) Sanat eğitimi alma
1. I. Aile
II. Okul
III. Arkadaş çevresi
Yukarıdakilerden hangileri sunmuş olduğu
kalıtsal ve çevresel faktörlerle bireylerin
gelişimini şekillendiren sosyal
ortamlardandır?
***A) YalnızI
B) Yalnızll
C) Yalnızlll
D) I ve II
E) II ve III
2. Bireylerin gelişimleriyle ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Okul, öğrencilerin gelişimini destekleyecek
uygun öğrenme ortamları sunmalıdır.
B) Öğretmenlerin öğrencilerin gelişim
özelliklerini çok iyi bilmeleri gerekmektedir.
***C) Okul çevresi sunduğu zengin olanaklarla
bireyin gelişimi için yeterlidir.
D) Bireyin kalıtsal özelliklerinin gelişiminde aile
en önemli güçtür.
E) Bireyin gelişiminde okul sisteminin rolü
oldukça önemlidir.
3. Eğitim sürecinin bireyin gelişimindeki rolüyle
ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Çocuğun aile ve okul yaşantıları gelecekteki
davranışlarını da etkileyebilmektedir.
**B) Çocukların gelişimini en üst seviyede
gerçekleştirebilmek için bireysel farklılıkların
ortadan kaldırılması hedeflenmektedir.
C) Okulun bireyin kendisini tanıması için
fırsatlar sunması gerekmektedir.
D) Çocuğun gelişiminde ailenin yanı sıra
toplumun özellikleri ve sunduğu olanaklar
da son derece önemlidir.
E) Eğitim süreci her çocuğun kendi
kapasitesini en üst düzeyde
gerçekleştirmesini hedeflemektedir.
4. Öğrencilerin öğrenme sürecinde aktif
olduklarını, öğrenme yaşantılarının akademik
alanlarla sınırlı kalmaması gerektiğini ve
çocuğun çevreye uyumunu vurgulayan eğitim
psikolojisi temsilcisi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Stanford-Binet
B) W. James
C) Skinner
***D) J. Dewey
E) Thorndike
5. Eğitim psikolojisinin odağında
aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A) Aile-öğrenci arasındaki etkileşim
B) Öğretmenler
C) Öğrenciler
D) Akran ilişkileri
***E) Öğrenci ve öğretmen arasındaki etkileşim
6. Bireylerin gelişimsel değişimlerinin önceki
gelişmelere dayalı olması ve bir sonraki
gelişim dönemi için de temel oluşturması
aşağıdaki gelişim ilkelerinden hangisi ile
ilgilidir?
A) Gelişim genelden özele doğrudur.
B) Gelişimde bireysel farklılıklar söz konusudur.
***C) Gelişim birikimlidir.
D) Gelişim süreklidir.
E) Gelişimin belirli yönelimleri bulunmaktadır.
7. "Bireyler biyo-psiko-sosyal varlıklardır"
ifadesi ile aşağıdakilerden hangisi
anlatılmaktadır?
A) Genetik faktörler gelişimde en önemli rolü
oynamaktadırlar.
**B) Gelişim alanları iç içe geçmiş bir durumda
sürekli etkileşim halindedir.
C) Sosyal duygusal süreçler gelişimin temel
belirleyicisidir.
D) Psikolojik süreçler yetişkin kimliğini belirleme
potansiyeline sahiptirler.
E) Bireylerin gelişim sürecinde en temel gelişim
alanı biyolojik gelişimdir.
8-Genotip kavramıyla ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Organizmanın sahip olduğu tüm
özelliklerdir.
B) Bireyin baskın genlerinin toplamından
oluşur.
***C) Organizmanın sahip olduğu genetik
özelliklerin tümüdür.
D) Çevresel faktörler tarafından şekillenen
özelliklerdir.
E) Bireyin çekinik genlerinin toplamıdır.
9-Okul öncesi dönemdeki çocuklar gelişimin
hangi döneminde yer alırlar?
**A) İlk çocukluk dönemi
B) İkinci çocukluk dönemi
C) Erken çocukluk dönemi
D) Okul dönemi
E) Son çocukluk dönemi
10. Aşağıdakilerden hangisi bilişsel gelişim
alanına özgü bir özelliktir?
A) Soyut düşünce gelişimi
B) Zaman algısının gelişimi
C) Organ gelişimi
D) Sınıflama becerisinin gelişimi
**E) Dil gelişimi
11. Aşağıdakilerden hangisi çocuğun ince
kaslarının kullanımını gerektirmektedir?
A) Duvardan atlamak
B) Salıncakta sallanmak
C) Suya taş atmak
***D) Ayakkabısını bağlamak
E) Hızlı bir şekilde koşmak
12. Dış doku, orta doku ve iç doku tabakalarının
geliştiği ve organların temel gelişiminin
gerçekleştiği doğum öncesi gelişim evresi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Blastosist
B) Embriyo
C) Dölüt
D) Fetüs
13. İlk çocukluk dönemindeki fiziksel gelişimle
ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Çocuğun ağırlığı doğumdaki ağırlığının
yaklaşık olarak iki katıdır.
**B) Çocukların beden oranı görünümü
bebeklikteki gibidir.
C) Çocuğun kemikleri iyice sertleşmiş ve
olgunlaşmıştır.
D) Kız çocukları erkeklere göre genel olarak
daha ağırve uzundurlar.
E) Çocukların kas gelişiminde önemli bir artış
gözlenir.
14. Fiziksel gelişimle ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi doğrudur?
A) Erkekler ergenliğe kızlardan iki yıl daha
önce girmektedirler.
B) Erinlik yıllarında bedenin organlarındaki
dengesiz büyüme sakarlığa yol açar.
C) Erinlikte birincil ve ikincil cinsiyet özelliklerinin
ortaya çıkışında bireysel farklılıklar söz
konusudur.
D) Erinlik yıllarında bedenin tüm organlarında
büyüme hızı aynıdır.
**E) Erinlikte iç salgı bezlerinin işleyişindeki
hızlanma ergenin geç olgunlaşmasına
sebep olur.
15. I. Zigot, dölüt evresinde oluşur.
II. Kadında var olan cinsiyet kromozomu
bebeğin cinsiyetini belirler.
III. Doğum öncesi gelişimde olumsuz çevre
koşullarına çok duyarlı olunan, önemli ve
kritik evre embriyo evresidir.
IV. Bebeğin cinsiyeti fetüs evresinde, cinsiyet
kromozomlarının eşleşmesi sonucu
belirlenir.
Doğum öncesi dönem ile ilgili olarak
yukarıda verilen ifadelerden hangileri
doğrudur?
A) I ve II
B) İve III
**C) I ve IV
D) II, III ve IV
16. İlk kez gördüğü fili, önceleri ineğe benzeten
Aysu, ineğin hortumunun olmadığını görünce
şaşırmış ve ailesine sorular sorarak yeni
gördüğü hayvanı adlandırmaya çalışmıştır.
Aysu'nun yeni gördüğü hayvanı
adlandıramaması ve bundan rahatsızlık
duyması sonucu ailesine sorular sorması
hangi bilişsel sürece örnektir?
A) Olgunlaşma
**B) Dengeleme
C) Uyumsa ma
D) Şema oluşturma
E) Özümleme
17. Piaget'in Bilişsel Gelişim Kuramı ile ilgili
aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Kuramda geçen olgunlaşma kavramı ahlaki
bir yön içerir.
B) Bilişsel gelişim birbiriyle ilişkili beş faktörden
etkilenir.
**C) Farklı gelişim dönemlerinde zihinsel işlem
biçimi de farklılaşır.
D) Farklı yaşlardaki çocuklar arasındaki
performans farkı, sahip oldukları bilgi
birikiminden faydalanır.
E) Zihinsel gelişimi biyolojik yönünden ayrı
olarak incelemektir.
18. Üniversite öğrencilerinin ilk kez geldikleri kentle
ilgili bilgileri başlangıçta son derece sınırlı iken,
mezun olmaya yakın kentin semtleri, alışveriş
merkezleri, parkları, tarihi v.s. gibi pek çok bilgiler
bütününe sahip olurlar.
Yukarıdaki durum, Piaget'in Bilişsel
Kuramı'nda yer alan hangi kavrama örnek
oluşturur?
A) Biliş
B) Korunum
C) Bilişsel yapılar
***D) Şema
E) Dengelenim
19. Var olan şemaları, yeni bilgilere ve fikirlere
göre düzenlemeyi içeren işleme ne ad
verilir?
***A) Uyma
B) Özümleme
C) Dengelenim
D)Korunum
20. Aşağıdakilerden hangisi Piaget'in bilişsel
gelişim dönemlerinden işlem öncesi dönemin
özelliklerinden biri değildir?
A) Ben merkezciliğin yaşanması
B) Ağırlıklı olan düşünme biçiminin sezgisel
düşünme olması
C) Baskın olan öğrenme biçiminin deneme
yanılma yöntemi olması
***D) Dil öğrenmeye en düşük düzeyde hazır
olunan dönem olması
E) Yaklaşık iki-yedi yaş aralığını kapsaması
21. Kişilik gelişimiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
***A) Kişilik gelişimi sadece kalıtımsal faktörler
tarafından belirlenmektedir.
B) Bireyin ailedeki doğuş sırası kişiliğin
şekillenmesinde etkili olmaktadır.
C) Kişiliğin oluşumunda öğrenme ilkeleri
etkilidir.
D) Bireylerin içinde yaşadığı kültür, kişiliği
biçimlendirme potansiyeline sahiptir.
E) Kişilik gelişiminde aile en önemli çevresel
faktörlerden biridir.
22. "Mehmet olumlu ve olumsuz özelliklerinin
farkındadır" ifadesi kişiliğin hangi altyapısını
ifade eder?
A) Karakter
B) Güdü
C) Huy
D) Kimlik
***E) Benlik
23. Davranışsal genetik alanının genel amacı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanlarda bilişsel gelişimin nasıl
gerçekleştiğini araştırmak
B) Bireylere özgü genetik yapının, dış
görünüşleri nasıl etkilediğini araştırmak
***C) Kişilik gelişiminde kalıtımın rolünü
belirlemeye çalışmak
D) İnsanların fiziksel gelişiminde genlerin
etkisini incelemek
E) Bilişsel gelişimde atalarımızdan gelen
genetik geçişlerin etkisini araştırmak
24. Erikson'un kişilik gelişimine yönelik
görüşleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır?
****A) Kişilik gelişiminde sadece çocukluk yılları
üzerinde durulur.
B) Kişilik gelişiminde ilk yılların önemli olduğu
kabul edilir.
C) Kişilik gelişiminde sosyal çevrenin önemini
vurgular.
D) Kişilik gelişimi dönemlerinde gelişim
karmaşalarının yaşandığını ifade eder.
E) Bir önceki dönemde yaşanılan
olumsuzlukların bir sonraki dönemde telafi
edilebildiğini belirtir.
25. Erikson'un Psikososyal Kişilik Kuramı'na
göre çocuğun cinsel konularda sorduğu
sorulara onun bilişsel gelişim düzeyine
makul ve mantıklı açıklamalar yapılması
sonucu çocukta oluşan belirgin duygu
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Başarı
B) Bağımsızlık
C) Kimlik
***D) Girişimcilik
E) Özerklik
26. Ahlaka ilişkin aşağıdakilerden hangisi
yanlıştır?
A) Temelleri ailede atılır.
B) Çevrenin etkisiyle şekillenir.
C) Yargılardan oluşur.
D) Zaman içerisinde şekillenir.
***E) Nesneldir.
27. Piaget'e göre, çocuğun kuralların sabit,
değişmez olduğuna ve değiştirilmeksizin
uygulanması gerektiğine inanması hangi
ahlaki gelişim döneminin özelliğidir?
A) Somut işlemler
B) Özerk dönem
C) Ahlak öncesi dönem
****D) Dışa bağlı dönem
E) İşlem öncesi dönem
28. Kohlberg' in geliştirdiği Ahlak Gelişimi
Kuramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
yanlıştır?
A) Ahlaki gelişim düzeyinde olgunlaşma önemli
ancak tek belirleyici unsur değildir.
B) Piaget' in Bilişsel Gelişim Kuramı'na dayalı
olarak geliştirilmiştir.
C) Her birey en üst ahlaki düzeye
erişe meye bilir.
D) Kuramda bireylerin ahlak düzeyleri ikilemler
ile araştırılmıştır.
***E) Kişilerin ahlaki gelişim düzeyleri, örnek
olaylara verdikleri doğru yanıtlara göre
belirlenir.
29. Piaget'in ve Kohlberg' in Ahlak Gelişim
Kuramları karşılaştırıldığında aşağıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur?
***A) Her iki kuramda da daha üst düzey ahlaki
dönemler üst düzey düşünmeyi gerektirir.
B) Her iki kuram da temellerini Psikanalitik
yaklaşımdan alır.
C) Kohlberg'in kuramında en üst düzeydeki
kişi, Piaget' in kuramına göre dışa bağlı
dönemdedir.
D) Piaget'in kuramı Kohlberg'in kuramından
daha kapsamlıdır.
E) Her iki kuramda ahlak gelişimini 2 dönemde
açıklar.
30. Aşağıdakilerden hangisi ahlak eğitiminde
çocukların diğerlerinin duygu, düşünce ve
ihtiyaçlarını anlamasını geliştirme
yollarından biri değildir?
A) Çiçek yetiştirme
***B) Tekrarlama
C) Hayvan besleme
D) Rol oynama
E) Sanat eğitimi alma
Yorumlar
Yorum Gönder